اقتصادی

✅️ قیمت شمش فولادی در بورس کالا کاهش یافت؟

قیمت شمش فولادی در بورس کالا کاهش یافت

قیمت شمش فولادی در بورس کالا در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۰.۴ درصد کاهش یافت. این مقدار به ۱۸,۷۶۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسید. حجم کل معاملات شمش نیز در این هفته ۸۸ هزار تن بود که معادل ۵۷ درصد از کل حجم عرضه‌ها بود

دلایل کاهش قیمت شمش فولادی در هفته جاری را می‌توان به موارد زیر نسبت داد:

کاهش تقاضای مصرفی: با توجه به افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای مصرفی برای محصولات فولادی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. این امر باعث کاهش تقاضا برای شمش فولادی به عنوان ماده اولیه تولید محصولات فولادی شده است.

افزایش عرضه شمش فولادی در بورس کالا: در هفته جاری، عرضه شمش فولادی در بورس کالا نسبت به هفته گذشته ۷۵ هزار تن افزایش یافت. این افزایش عرضه باعث افزایش رقابت بین عرضه‌کنندگان و کاهش قیمت شمش فولادی شده است.

حجم کل معاملات شمش نیز در این هفته ۸۸ هزار تن بود که معادل ۵۷ درصد از کل حجم عرضه‌ها بود. این امر نشان می‌دهد که تقاضای مصرفی برای شمش فولادی در هفته جاری نسبت به عرضه موجود، کمتر بوده است.

حجم عرضه‌های شمش در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۷۵ هزار تن کاهش یافت و به ۱۵۵ هزار تن رسید. این پایین‌ترین حجم عرضه هفتگی شمش فولادی در بورس کالا از اوایل شهریور امسال تاکنون است.

کاهش حجم عرضه شمش فولادی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

کاهش تولید شمش فولادی در کارخانه‌ها: با توجه به محدودیت‌های گاز، برخی از کارخانه‌های فولادی تولید خود را کاهش داده‌اند. این امر باعث کاهش عرضه شمش فولادی به بازار شده است.

افزایش صادرات شمش فولادی: با توجه به افزایش قیمت شمش فولادی در بازارهای جهانی، برخی از کارخانه‌ها اقدام به صادرات شمش فولادی کرده‌اند. این امر نیز باعث کاهش عرضه شمش فولادی در بازار داخلی شده است.

اگر محدودیت‌های گاز باعث کاهش عرضه شمش در بورس کالا طی ۲ ماه آینده شود، علی‌رغم ضعف تقاضای مصرفی، احتمال ایجاد یک تکانه صعودی در بازار شمش و میلگرد وجود دارد.

در این صورت، قیمت شمش فولادی می‌تواند به تدریج افزایش یابد و به محدوده قیمتی قبل از محدودیت‌های گاز برسد.

محدودیت‌های گاز در کنار افزایش شدید قیمت ورق گرم باعث شده است تا بازار تختال این روزها بسیار گرم‌تر از بازار شمش باشد.

با توجه به اینکه تختال ماده اولیه تولید ورق گرم است، افزایش قیمت ورق گرم باعث افزایش تقاضا برای تختال شده است. این امر باعث افزایش قیمت تختال در هفته جاری شده است.

در مجموع، می‌توان گفت که بازار شمش فولادی در هفته جاری روندی کاهشی داشته است. با این حال، اگر محدودیت‌های گاز باعث کاهش عرضه شمش شود، احتمال ایجاد یک تکانه صعودی در بازار شمش و میلگرد وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *