اقتصادی

مس و فولاد؛ برندگان رالی صعود نرخ در سال 2023

آهنین افلاک خرد و فروش آهن آلات

در حالی که بازده اغلب فلزات اساسی در سال‌جاری میلادی منفی شد، بر بهای مس، سنگ‌آهن و فولاد افزوده شد. تضعیف شاخص دلار آمریکا و امیدواری به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد، حامی اصلی صعود بهای این کامودیتی‌ها در هفته‌های پایانی امسال بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، تا روز جمعه 22دسامبر، قیمت مس در معاملات آتی بورس فلزات لندن به 8هزار و 617دلار رسید که این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از روزهای ابتدایی ماه اوت یعنی بازه حدودا پنج‌ماهه بود. قیمت سنگ‌آهن هم در معاملات آتی بورس سنگ‌آهن سنگاپور به 145دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از روزهای ابتدایی ماه اکتبر بود. قیمت فولاد هم در معاملات آتی بورس فولاد شانگهای به 4هزار و 500یوان به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از روزهای ابتدایی ماه سپتامبر بود.

شاخص بهای فلزات در بورس لندن تا روز جمعه 22دسامبر به 3هزار و 716واحد رسید که این رقم بیشترین میزان این شاخص پس از روزهای ابتدایی ماه اکتبر است. بنابراین این شاخص قیمتی در واپسین روزهای سال‌جاری میلادی به بیشترین نرخ در بازه حدود سه‌ماهه صعود کرد.

تضعیف شاخص دلار آمریکا یکی از عوامل اصلی صعود بهای فلزات اساسی در هفته‌های پایانی سال‌جاری میلادی بود. دلار آمریکا در برابر اغلب ارزهای جهانی در حال تضعیف است و این امر موجب شده است تا فلزات اساسی که به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند، برای خریداران ارزهای دیگر ارزان‌تر شوند.

همچنین، انتظارات از بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد، موجب شده است تا تقاضا برای فلزات اساسی در این کشور افزایش یابد. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی در جهان است و رشد اقتصادی این کشور می‌تواند به افزایش تقاضا برای این کامودیتی‌ها منجر شود.

با توجه به عوامل ذکر شده، انتظار می‌رود که روند صعودی بهای فلزات اساسی در سال 2024 نیز ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس کپتچا گوگل مورد نیاز است که تابع گوگل است سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده.